FAQ för Miljonlotteriets butiksombud

1. Hur blir jag ett ombud hos Miljonlotteriet?
Du kan enkelt bli ombud genom att ringa 031-338 28 30 eller mejla ombud@miljonlotteriet.se. Vi svarar på alla dina frågor och hjälper dig med en bra start på lottförsäljningen.

2. Hur får jag min första försändelse av lotter?
Din första försändelse levereras med Postens företagspaket.

3. Får jag reklammaterial, kostar det något?
Ja, reklammaterial kommer i första försändelsen och är gratis. Du kan närsomhelst beställa mer material om du behöver fylla på.

4. Hur ombeställer jag lotter?
Du kan lägga beställning via Ombudsportalen, ringa eller mejla ombudssupporten eller som ATG ombud kan du enkelt lägga beställning via ATG portalen.

5. Betalar jag för frakten?
Nej, fraktkostnaden står Miljonlotteriet för.

6. Hur betalar jag för lotterna?
Du som är ATG ombud ser alltid dina ekonomiska transaktioner på ditt ATG konto. Du som inte är ATG ansluten får en faktura för lotterna du beställt nästkommande vecka. Det är 30 dagar betalningstid på faktura.

7. Vad tjänar jag på att sälja lotterna?
Som ombud har du 15% eller 150 kr per bunt i provision. Med Miljonlotteriet har du marknadens högsta försäljningsprovision.

8. Var ser jag hur mycket jag har tjänat?
Du som är ATG ombud ser alltid dina ekonomiska transaktioner på ditt ATG konto. För dig som inte är ATG ansluten specificeras provisionen på fakturan. Momsen redovisas för sig på fakturan

9. Hur kommer jag igång med försäljningen?
Du som är ATG ombud börjar med att, i ATG terminalen, bekräfta leveransen och därefter aktivera bunten/buntarna. Ta fram alla lotter, lägg ev. upp artikelnummer i ditt kassasystem och skylta upp.

10. Behöver jag komma ihåg själv att beställa nya lotter?
Inte om du inte vill. Du kan be Ombudssupporten skicka nya när de ser att du sålt alla, Ombudssupport kan ha koll på ditt lagersaldo.

11. Hur löser jag in vinstlotter?
Du som är ATG ombud scannar vinstlott i ATG terminalen och du som inte är ATG ansluten registrerar vinstlotter via Ombudsportalen med hjälp av internetkoden på lotten. Ej ATG anslutna ombud får inloggningsuppgifter till redovisningen i Ombudsportalen via Ombudssupport.

12. Hur kontaktar jag Ombudssupport?
Genom att ringa 031-338 28 30 eller mejla ombud@miljonlotteriet.se

13. Hur gör jag om jag skall sälja min butik?
Kontakta Ombudssupport för att få en returfraktsedel. Frakten är gratis. ATG ombud ska registrera returer via ATG terminalen innan de skickas in till Miljonlotteriet. Ej ATG anslutna ombud skickar in returerna för hantering av Miljonlotteriet.

14. Vem distribuerar Miljonlotteriets lotter?
Försändelserna levereras med Postens företagspaket

15. Hur länge får jag sälja lotterna?
2018 års lotter får säljas t.o.m. 31 december 2018. Därefter sker ett lotteribyte automatiskt med nya lotter för kommande år. På baksidan av varje lott står både giltig försäljningsperiod samt vinstinlösenperiod.

16. Hur länge får jag lösa in vinstlotter?
Vinstlotter för 2018 års lotteri får lösas in senast 28 februari 2019. På framsidan av varje lott finns tydlig information om sista vinstinlösen datum.

17. Kan ni erbjuda något extra för mina kunder?
Kontakta gärna Ombudssupporten för inspiration och möjligheter.

18. Var hittar jag enkelt nödvändig information gällande försäljning, kampanjer och dylikt?
Besök oss gärna på Ombudsportalen. All information skall du kunna hitta på ombudsportalen men tveka inte att slå en signal till ombudssupport för mer information.

19. Jag har haft inbrott i butiken. Hur gör jag?
Kontakta Ombudssupport för information och hjälp.

20. Jag har inte fått mitt paket, hur gör jag?
Kontakta Ombudssupport för information och hjälp.

21. Är det någon åldersgräns på lotterna?
Ja, åldersgräns för att köpa skraplotter är 18 år.

22. Jag har tagit emot vinstlotter som inte går att lösa in i butik, hur gör jag?
Du har tagit emot prenumerationslotter som inte går att lösa in i butik. Kontakta Ombudssupport för information och hjälp

23. Spelansvar, vad är det?
Liksom allt annat som är roligt och underhållande bör även spel utföras med måtta. Drömmen om att en högvinst ska förändra ens liv finns hos de flesta och är en viktig drivkraft i spel. Det är härligt att drömma sig bort och det måste vi alla få göra lite då och då. Tyvärr finns det även en baksida med spel, och vardagen kan förändras radikalt om man spelar för mycket. Det har vi på Miljonlotteriet stor respekt för. Vår målsättning är att Miljonlotteriet ska ligga i framkant när det gäller spelansvar. Det är en förutsättning för vår verksamhet. Därför är det viktigt att spelansvar är grunden i allt vi gör. Ansvar måste alltid gå före vinst. Vårt ansvarstagande innefattar alltifrån hur vi utvecklar våra spel till hur och var vi säljer och marknadsför våra olika produkter.