Tillgänglighet på Miljonlotteriet

Vi vill att alla ska kunna använda våra digitala tjänster, oavsett förutsättningar. Därför arbetar vi löpande med att göra vår webbplats och app tillgängliga för så många som möjligt.

 

Vårt arbete med tillgänglighet

Vi utgår från EU:s riktlinjer för digital tillgänglighet (WCAG 2.1 nivå AA) och följer de krav som finns i svensk lagstiftning. Målet är att våra tjänster ska vara enkla och tillgängliga för alla spelare, både idag och i framtiden.

 

Brister

HTML-validerad kod samtliga sidor.

 

Åtgärd

Vi arbetar hela tiden med att förbättra Miljonlotteriets webbplats och rättar till de brister vi upptäcker, så länge de inte omfattas av undantaget för ”oskäligt betungande”. Om du själv stöter på något problem är vi tacksamma om du berättar det för vårt kundcenter på kundcenter@miljonlotteriet.se. Din återkoppling hjälper oss att bli bättre.

 

Oskäligt betungande anpassning

En del av Miljonlotteriets spel är ännu inte fullt tillgängliga. Anledningen är att det skulle innebära en orimligt stor anpassning för att helt uppfylla lagkraven om digital tillgänglighet.

 

Vilka spel det gäller:
  • Portföljspel – det vill säga spel vi köper in från externa leverantörer. De levereras i befintligt skick och kan inte anpassas efter våra önskemål. Här ingår till exempel vissa lotter i kategorin digitala lotter, samt digitala skrap som Miljonlotten och Jippi.
  • Andra speltyper – exempelvis vissa bingospel, som Mingelbingo, Singelbingo, Isjuvelen och Konstskatten.

 

Varför de inte kan anpassas fullt ut?

De här spelen bygger på avancerad grafik, ljud och animationer som är centrala för spelupplevelsen. Om vi ändrade eller tog bort dessa delar skulle själva kärnan i spelet gå förlorad.

 

Din feedback är viktig

Om du upplever hinder i våra tjänster vill vi gärna veta det. Kontakta vår kundservice på kundcenter@miljonlotteriet.se och beskriv vad som inte fungerade och på vilken sida eller funktion problemet finns. Det hjälper oss att prioritera rätt åtgärder och bli bättre.

 

Tillsyn

Det är Myndigheten för digital förvaltning som ansvarar för tillsyn av tillgänglighet. Om du inte är nöjd med hur vi bemöter din synpunkt kan du alltid vända dig till https://www.digg.se/tdosanmalan .