Välj hur du vill logga in.
När Dennis är sex år tar heroin hans mammas liv. I känslan av övergivenhet faller han själv in i blandmissbruk som tonåring. I dag vet han vad drogfri gemenskap betyder så mycket mer än preparat som dövar för stunden. Genom att dela med sig av sin historia hoppas han att fler unga ska välja en väg bort från droger.
Mycket av mammans missbruk minns inte Dennis. Men han har minnesbilder av att hon kunde lämna honom ensam i bostaden för att ge sig ut för att få tag på mer knark. Han var bara tre år gammal när han lämnades över till sin första fosterfamilj.
– Så här efteråt tror jag att hon gjorde så för att hon ville skydda mig. Hon ville hålla mig borta från farliga människor och att jag skulle slippa se, säger Dennis.
Mamman försöker men blir aldrig fri från sitt beroende. Längtan efter henne gör att Dennis blir utåtagerande. Efter beskedet om hennes död blir allt bara värre. Som 9-åring har han sin första fylla. Som 14-åring skickas han till ett ungdomshem efter stölder och inbrott.
– Jag uppfattades som ett stökigt barn, men egentligen var jag bara en trasig unge som saknade rätt verktyg för att kunna läka.
”Jag uppfattades som ett stökigt barn, men egentligen var jag bara en trasig unge som saknade rätt verktyg för att kunna läka.”
På ungdomshemmet introducerar andra tonåringar honom till lösningsmedel och hasch.
– Drogerna var ett sätt att bearbeta sorg. Jag kände mig inte hemma någonstans och undrade varför ingen ville ha mig. Min erfarenhet var att människor dog eller lämnade mig.
Samma känsla driver på missbruket in i vuxenlivet. Men när beroendet gjort Dennis hemlös kommer han i kontakt med ett tolvstegsprogram.
I kampen för drogfrihet tillsammans med andra hittar han den gemenskap som han alltid har saknat i hela sitt liv.
– För första gången kände jag igen mig i andra människor. Där fanns fler som visste var hopplöshet var och som kunde göra vad som helst för att slippa desperation precis som jag.
Tio år senare kallar han fortfarande vännerna från tolvstegsprogrammet för sin familj.
– Vi är ett skyddsnät till varandra. Om någon får ett återfall så ställer vi upp. Med alla erfarenheter kan vi hjälpas åt att styra våra liv åt rätt håll.
”Vi är ett skyddsnät till varandra. Om någon får ett återfall så ställer vi upp. Med alla erfarenheter kan vi hjälpas åt att styra våra liv åt rätt håll.”
På samma sätt hoppas han att hans historia ska göra skillnad för fler unga. Som krönikör i Motdrag, det drogpolitiska magasinet som drivs av nykterhetsrörelsens ungdomsförbund och är en del av IOGT-NTO-rörelsen, skriver han öppet om hur drogerna förstört under stora delar av hans liv. Men också om att det går att leva ett bra liv bortom mörkret.
– Det kanske sitter en liten pojke där ute som just nu genomgår det som jag gjorde. Han ska känna att han inte är ensam. Det var igenkänningsfaktorn som räddade mig.
I dag har Dennis en egen lägenhet igen, har utbildat sig, har jobb och lever ett liv han trivs med. Men veckomötena i en drogfri gemenskap är fortfarande lika viktiga i vardagen.
– Sjukdomen försvinner inte för att jag slutat ta droger. Beroendet finns där hela tiden och försöker lura mig att jag inte är sjuk. Men arbetar jag aktivt mot det kan jag ha ett sjyst liv.
”Beroendet finns där hela tiden och försöker lura mig att jag inte är sjuk. Men arbetar jag aktivt mot det kan jag ha ett sjyst liv.”
Fakta: Drogfri gemenskap som räddar liv
För den som vill ta sig ur ett missbruk kan regelbundna träffar med medmänniskor som förstår vara skillnaden mellan liv och död. IOGT-NTO-rörelsen är en av de aktörer som erbjuder tolvstegsprogram och kamratstöd runt om i landet. Livsviktiga mötesplatser där människor kan träffas och stötta varandra till nykterhet och drogfrihet.
Om du eller någon nära är i behov av hjälp att ta ett första steg från ett alkohol- eller drogmissbruk, ring IOGT-NTO:s Alkoholrådgivning på 020-80 80 80.
Läs mer om IOGT-NTO-rörelsens arbete mot alkohol- och drogmissbruk här
Benthe fick en ny chans
Beställ lotter som gör skillnad
För att spara produkter i drömlistan behöver du logga in eller skapa ett konto
Välj hur du vill logga in.
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Skapa ett konto och få 100 kr i välkomstgåva att köpa lotter eller spela bingo för. Det är gratis och det finns inga insättningskrav. Du skapar ett konto enkelt och säkert med BankID.
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Starta BankID-appen på din telefon och tryck på ikonen för QR-kod. Rikta din kamera mot QR-koden nedan för att skanna.
Väntar på identifiering i app
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Logga in för att kunna registrera din lott.
Du är snart där!
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Fyll i dina uppgifter för att kunna logga in.
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Att öppna spelkonto för onlinespel
När du öppnar ett spelkonto får du möjlighet att spela onlinespel på miljonlotteriet.se. För att öppna spelkonto måste du vara över 18 år, folkbokförd i Sverige och inte stå under förvaltare eller vara försatt i konkurs. I samband med registrering kommer dina uppgifter att kontrolleras mot SPAR (Statens Person- och Adressregister). Vid registrering används skyddad (SSL-) förbindelse, så att dina uppgifter hålls hemliga under hela transaktionen. Det är förbjudet att registrera sig med uppgifter som tillhör någon annan. Du måste därför logga in med BankID.
För att kunna spela skall du logga in på miljonlotteriet.se. Det är förbjudet att logga in på miljonlotteriet.se med annan persons uppgifter. Du ansvarar för att obehöriga inte kan få tillgång till dina personliga inloggnings uppgifter. Miljonlotteriet har inte ansvar för om någon obehörig använder dina uppgifter och inte heller för den skada som därigenom kan uppstå. Om du misstänker att dina inloggnings uppgifter kommit obehörig tillhanda skall du omgående meddela Miljonlotteriet.
Om du köpt en onlinelott och du skulle förlora kontakten med miljonlotteriet.se innan du hunnit skrapa lotten, t ex pga att din dator kraschar, att du drabbas av strömavbrott eller liknande, kommer lotten att finnas kvar hos dig och vara möjlig att spela nästa gång du loggar in. Skulle du inte ha skrapat lotten kommande natt kommer lotten att skrapas automatiskt och eventuell vinst sätts automatiskt in i din spelplånbok. Om du har en digital prenumeration av lotter så förblir dem oskrapade tills 40 dagar passerat från utskickstillfället, därefter skrapas dem automatiskt och eventuell vinst sätts in i din spelplånbok. Om du köpt ett bingospel och på motsvarande sätt förlorar kontakten med Spelsajten innan bingospelet avslutats, kommer din bricka att rättas automatiskt inom 15 minuter och eventuell vinst automatiskt att sättas in i din spelplånbok.
Du betalar dina spel med betalningsmedel (kontanter, vinstkontovärden eller premievärden) som du har på ditt spelkonto. Spelkontot finns på Miljonlotteriet.se, som är ansvarig för de innestående medlen. När du valt att köpa ett onlinespel måste du även bekräfta ditt köp innan köpet verkställs. När du bekräftat ditt köp kan det inte ångras.
Innan du gör din första insättning behöver du ange din spelgräns. Du kan efter det föra över pengar till ditt spelkonto med ett av dina kontokort eller genom Swish och oavsett betalsätt så för du endast över pengar från dig själv och till dig själv. För att hantera överföringen av pengar använder Miljonlotteriet en säker, krypterad betaltjänst (Nets) där bank- och kreditkortsinformation behandlas. Kontot för de pengar du fört över finns hos Miljonlotteriet, som är ansvarigt för de innestående medlen. Du kan återföra innestående kontanta medel från kontot till ett av dina svenska bankkonton. Du kan alltid se ditt saldo på miljonlotteriet.se. Begränsningar av det belopp som är tillåtet att över- och återföra kan förekomma enligt särskilda anvisningar på miljonlotteriet.se. Det närmare innehållet av och kostnaden för de olika tjänster som vid var tid erbjuds framgår av beskrivningen på miljonlotteriet.se. Miljonlotteriet reserverar sig rätten att införa en övre gräns för hur mycket en kund kan spela för och kan även sätta gränser för antal spel och insatser per spelform. En kund som förändrar sitt spelande eller sin spelbudget kan komma att kontaktas av Miljonlotteriet för att uppfylla omsorgsplikten.
Medel på kontot utgör redovisningsmedel, vilket innebär att Miljonlotteriet skall hålla dessa avskilda på räkning i bank. Eventuell ränta på medlen tillfaller Miljonlotteriet. Miljonlotteriets redovisning av saldot på kontot sker uteslutande via internet.
För de fall när Miljonlotteriet satt in en välkomstpremie, vinst från chattspel eller liknande i din spelplånbok och du inte använt hela eller en del av beloppet inom tolv (12) månader från insättningsdagen har Miljonlotteriet rätt att återta det återstående beloppet och avsluta spelkontot. Sådana premier som Miljonlotteriet satt in får endast användas till spel på miljonlotteriet.se, de kan alltså inte överföras till ditt bankkonto.
När du beställer Miljonlotteriets digitala prenumeration påbörjar du en prenumeration på digitala skraplotter. Dina första lotter kommer inom cirka 15 minuter från beställningstillfället. Dina lottförsändelser fortsätter sedan att levereras i början av varje månad. Du når dina betalda lotter när du loggar in på miljonlotteriet.se eller via den länk som finns i det mejl som skickas ut vid varje lottleverans. En köpt lott förblir oskrapad i 40 dagar. Skulle du inte ha skrapat lotten dessförinnan skrapas lotten automatiskt och eventuell vinst sätts in i din spelplånbok.
För att ändra ditt lottantal eller avsluta din prenumeration behöver du kontakta kundcenter, 031-338 28 20.
Betalning för din digitala prenumeration görs via det av dina kontokort du angivit. Beloppet dras automatiskt av Miljonlotteriet innan dina nya lotter kommer. Saknas täckning på ditt kort vid tillfället, upprepar Miljonlotteriet betalningsförsöket i upp till tre gånger. Har betalning inte kunnat genomföras någon av dessa gånger annulleras periodens försändelse och ett nytt försök görs när det är dags för nästa försändelse. Tänk på att du själv måste uppdatera dina kortuppgifter.
Köpta lotter återtages ej.
Otillåten aktivitet på Spelsajten
När du är inne på miljonlotteriet.se är du skyldig att iaktta dessa villkor, rådande lagar samt övriga gällande regler. Det innebär t ex att du inte får:
- Ändra, kopiera, distribuera eller sälja vidare programvara, produkter eller tjänster som finns på miljonlotteriet.se.
- Överföra något material som innehåller virus eller andra filer, koder eller program.
- Använda miljonlotteriet.se för olagliga aktiviteter eller för distribution av material som är olagligt eller stötande.
- Använda miljonlotteriet.se som distributionskanal för kommersiella budskap eller skräppost.
- Vid misstanke om penningtvätt kommer Miljonlotteriet att anmäla detta till Finanspolisen och på deras order kan berört konto komma att blockeras tillsvidare.
Miljonlotteriet har rätt att omedelbart och utan föregående meddelande till dig avsluta ditt spelkonto om säkerhetsmässiga eller tekniska skäl föreligger, som t ex virusangrepp, eller om du bryter mot någon bestämmelse i dessa villkor eller om Miljonlotteriet på skälig grund antar att så är fallet. Du är skyldig att ersätta Miljonlotteriet för all direkt och indirekt skada som förorsakats i samband med brott mot dessa villkor.
Om miljonlotteriet.se felaktigt utbetalat t.ex. ett vinstbelopp trots att du inte vunnit eller utbetalat ett för stort vinst belopp till din spelplånbok, har Miljonlotteriet rätt att återta det felaktigt utbetalade beloppet. Du får inte använda några tekniska fel eller sårbarheter till din fördel. Miljonlotteriet har rätt att avbryta och återta alla vinster som du fått på det här sättet. Miljonlotteriet kommer att skicka ett meddelande till dig om att återtagande av medel kommer att ske.
Miljonlotteriet får återta onlinespel till följd av tekniskt fel eller annat förhållande som påverkar möjligheterna för dig att spela det aktuella spelet på ett korrekt och rättvist sätt eller som innebär att spelet eller dess resultat är uppenbart felaktigt.
Om ett spel återtas har du rätt att återfå erlagd insats för det aktuella spelet genom återbetalning till din spelplånbok. Du har alltså inte rätt till ersättning för indirekta skador, t.ex. utebliven vinst, inkomstbortfall eller andra följdskador.
Spelsajtens ansvar är begränsat till det belopp som motsvarar din insats i det spel där fel uppstått.
Insatta kontanta medel placeras på IOGT-NTO Förbundets koncernkonto.
IOGT-NTO Förbundet är garanten för att insatta medel alltid finns i likvida medel på kontot.
Miljonlotteriet.se tillhandahålls i befintligt skick. Om skada uppstått på grund av fel i spelplattformen som Miljonlotteriet borde ha känt till och åtgärdat, skall Miljonlotteriet ersätta dig för eventuell förlust som orsakas av sådant fel. Ersättningen kan dock aldrig bli större än vad du direkt innan skadan hade innestående på ditt konto.
Miljonlotteriet ansvarar inte
för:
- Fel som kan uppstå vid överföring av data mellan dig och Miljonlotteriet.se. Du ansvarar för all
kommunikation vid spel via Internet.
- Skada som kan uppstå om spel via Internet inte är möjligt på grund av
driftstörning.
- Skada som beror på omständigheter utanför Miljonlotteriets kontroll.
Miljonlotteriet kan aldrig göras ansvarigt för indirekt förlust, såsom utebliven vinst.
De tjänster som Miljonlotteriet erbjuder på miljonlotteriet.se kan förändras, ersättas eller tas bort utan särskilt meddelande.
Miljonlotteriet förbehåller
sig rätten att när som helst och enligt egen bedömning ändra villkoren genom att publicera ändringarna på denna sida.
Alla ändringar träder i kraft omgående efter publicering på hemsidan.
Hantering av personuppgifter:
Du ska
vara trygg när du anförtror dina personuppgifter till Miljonlotteriet.
Här hittar du fullständig
information om hur vi hanterar dina uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningens krav >>
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationer. På Miljonlotteriet.se använder du BankID för att bli kund, logga in och föra över pengar till ditt spelkonto.
Du beställer BankID hos din bank. Läs mer om hur det går till hos din bank eller på www.bankid.com.
Om du har frågor om BankID bör du i första hand kontakta din bank. Men du är alltid välkommen att kontakta vår kundservice på 031-338 28 20 eller kundcenter@miljonlotteriet.se.
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Fyll i antingen ditt personnummer eller ditt kundnummer nedan så nollställer vi ditt lösenord och hjälper dig att kunna logga in igen.
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Hur vill du ta emot dina nya inloggningsuppgifter?
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Information om hur du loggar in igen är nu skickat till dig via e-mail.
Har du inte fått något e-mail? Försök igen och kontrollera att du skrivit rätt e-postadress.
Information om hur du loggar in igen är nu skickat till dig via sms.
Har du inte fått något sms? Försök igen och kontrollera att du skrivit rätt telefonnummer, eller välj att få lösenordet skickat via e-mail istället.
Information om hur du loggar in igen kommer skickas till dig via brev vilket kan ta 3-5 arbetsdagar.
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Välj ett nytt lösenord med minst 6 tecken
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Vill du beställa lotter eller spela bingo? Du kan också göra detta val senare ifrån Mina sidor.
Vill du ha hjälp via mail eller telefon?
Välkommen att kontakta oss på kundcenter@miljonlotteriet.se eller
tel. 031-338 28 20
Den här webbplatsen skyddas av reCAPTCHA
Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.
Gör dina val nedan när det kommer till cookies (kakor) och hur vi får använda dem:
Vissa cookies är nödvändiga för att vår webb över huvud taget ska fungera för dig. Dessa går inte att stänga av.
Tillåt oss att säkerställa att vår webbplats tjänster fungerar korrekt för dig och hjälper oss att utföra förbättringar.
Vi använder analystjänster från tredje part inklusive Google. Se Googles information om behandling av personuppgifter här.
Tillåt oss att anpassa budskap när du besöker andra webbplatser och sociala medier (så kallad retargeting).
Nuvarande gräns:
Kvar att sätta in:
Nuvarande gräns:
Kvar att sätta in:
Nuvarande gräns:
Kvar att sätta in:
Din insättningsgräns är sparad!
Du kan när som helst ändra dina gränser.
För att kunna spela online behöver du enligt spellagen först välja en insättningsgräns. Det betyder inte att du måste sätta in pengar.
Vill du ändå stänga?